donderdag 3 april 2008

Kleuters en ICT


Ik onderzoek hoe je ICT kan gebruiken in een kleuterklas.

Omdat ik wil weten of je ICT op een effectieve manier kan gebruiken in de klas als onderwijsmiddel. Mijn doel is dat ik op ideeën kom die ik kan gebruiken in de klas bij de kleuters rondom ICT.


De kleuter en ICT


Als je aan ict denkt denk je gelijk aan allemaal moeilijke dingen. Als je aan kleuters en ICT denk, denk je misschien wel dat dit een onmogelijke combinatie is. Maar dat is niet waar.

Er zijn veel kindvriendelijke sites ontwikkeld voor kinderen. Bijvoorbeeld bobo.nl hier kunnen kinderen bijvoorbeeld activiteiten doen met tellen en kleuren.

Deze site heeft het OK. Keurmerk van de kinderenconsument gekregen. Kinderen kunnen niet op ongewenste sites terecht komen. De kinderen krijgen niet te maken met discriminatie, seks of reclame. Ook zijn er lespakketten ontwikkeld voor op de computer waar veel scholen gebruik van maken.

Er zijn nog meer mogelijkheden om ICT te gebruiken in de kleuterklas. Kinderen hoeven niet alleen maar individueel achter de computer te zitten. Je kunt ook gebruik maken van digitale ankers. Een anker is een boek, een film of een activiteit die de kinderen nieuwschierig maakt. Die nieuwschierigheid die wordt opgewekt word de motivatie voor kinderen om meer over het anker te weten te komen. Je kunt een filmpje laten zien of een fotoreportage van een uitstapje of een activiteit op school dat samen met de klas is gedaan. Om zulke ankers heen kun je een hoop activiteiten verzinnen zoals bijvoorbeeld met taal.

Er zijn ook nog digitale prentenboeken. Je kunt het verhaal spannender maken door er geluidjes aan toe te voegen. Je kunt ook alleen de platen laten zien en de kinderen zelf laten vertellen wat ze zien. Hiermee kun je de woordenschat van de kinderen vergroten.

Je kunt zelf ook een digitaal prentenboek maken. Je scant de plaatjes en je zet de plaatsjes in Powerpoint, zelf kun je geluiden of een stem toe voegen.

Het is ook mogelijk om te werken met een woordenschatprogramma. Dit kan met zelfgemaakte foto’s en plaatjes en waarbij geluid kan worden toegevoegd. Door foto’s te gebruiken van de kinderen of het de omgeving om hen heen, is de belevingswereld van de kinderen erg dichtbij. Dit maakt het nog interessanter.

Er zijn dus veel mogelijkheden om ICT toe te passen in de klas. Kinderen kunnen individueel achter de computer werken. Maar je kunt ook klassikaal gebruiken maken van ICT als anker.



Bornvermelding


Artikel 1 klik hier

En je moet het eerst artikel aanklikken


Artikel 2 klik hier

http://isabellevandewalle.wordpress.com/ict-peuters-en-kleuters/

Geen opmerkingen: